Age of Mythology-j
Sarkan 2005.05.03. 15:50
age of empireshez hasonl j
startgia
Age of Empires, Age of Kings. Ezen kt nvrl a jtkosnak kt dolog jut eszbe. Egyrszt, az, hogy a Microsoft adta ki ket, msrszt pedig, hogy az Ensemble Studios trtnelmi stratgija j sznt vitt az RTS-ek llvizbe. Ez volt az els populris trtnelmi RTS. A ksztk egyszer kezelsi rendszert alkottak, ez prosult a remek grafikval, egysgekkel, a rengeteg jtszhat fllel, s a szintn remek hangulattal. A sorozat sikert mi sem bizonytja jobban, mint a tbb mint 12 milli eladott pldny. Az Age of Kings, s a Conquerors kiegszt kiadsa utn sokan gy gondoltk, hogy az Ensemble belefog az Age of Empires 3 fejlesztsbe, de a ksztk - szerintem nagyon blcsen - inkbb mskpp hatroztak: hozzlttak az Age of Mythology, vagyis a Mitolgik Kornak fejlesztshez.
A jtk teht a mitolgira pt, mghozz a Grg-Egyiptomi-Viking mitolgira. Voltakppen a Mythology az els mitolgiai jtk, mely nem, hangslyozom NEM fantasy. A ksztk nagyon gyesen tvztk az Age of-ok gazdasgi, stratgiai rszt az jonnan szerepl mitolgiai lnyekkel, istenekkel, flisteni hskkel. Az Age of Mythology nem trtnelmi stratgia, hiszen nem vals trtnelmi korban, hanem a mtoszok s legendk korban jtszdik (idbeli egyeztets nincsen, hiszen az Egyiptomi birodalom trtnete Kr.e. 2950-ben kezddtt, s tartott Kr.e. 30-ig, a rmai hdtsig, br a „klasszikus” egyiptomi kultra Kr.e. 1070-ben ers hanyatlsnak indult, a grg kultra fnykora Kr.e. 400-as vekre tehet, a Vikingek pedig Kr.u. 700-900 tnykedtek.) A Mythology-ba eldeihez hasonlan rengeteg ismeretanyagot zsfoltak be a 3 kultrrl, s azok mitolgijrl.
A trtnet rdekes, a hadjrat egyetlen hossz lnc, mely 32 hangulatos kldetsbl ll. A grgk oldaln kezdnk, s Arkantosz atlantiszi hadvezrrel nyomon kvethetjk Trja elfoglalst, de itt kellemetlen nzeteltrsnk lesz egy kklopsszal, aki ki akarja szabadtani Kronoszt a Tartarosz legmlyebb bugyraibl. Egyiptomban a Seth ltal meggyilkolt Ozirisz ngy testrszt kell fellelnnk, vgl pedig szakon, a vikingek fldjn kell a bajkever Loki terveit meghistanunk.
A Mythology intrja nagyon hangulatos, s szp, de nzzk meg jl, mert tbb animcival nem fogunk tallkozni a jtk sorn. Helyettk a jtk motorjval kszlt tvezet jeleneteket lthatunk, melyek szpek, jk, s hangulatosak, de azrt jobban rltem volna tbb videnak, fknt a Warcraft 3 ebbli knyeztetse utn. A grafika gynyrre sikeredett, hozza a Warcraft 3 szintjt. A karakterek kidolgozsa aprlkos, a krnyezet gyszintn, a mozgsfzisok is jk, teht minden a helyn van. A varzslatok pedig egyszeren gynyrek. Lehet forgatni (opcionlisan), zoomolni (bizonyos sszer hatrok kztt). A zene s a hangok remekl illeszkednek a jtkhoz, radsul az egysgek sajt nyelvkn szlalnak meg, nem mindennapi lmny.
A jtk eldjeinek gazdasgi rendszert rklte kisebb vltoztatsokkal. Ngy nyersanyaggal kell gazdlkodnunk, ezek kzl a ft, az lelmet, az aranyat nem hinnm, hogy be kellene mutatom, de a negyedik, a „favor”- isteni kegy nven aposztroflnm - nmi magyarzatot ignyel. Ez a szintlpseknl, s a mitikus lnyek megidzsnl szksgeltetik. A hrom civilizci klnflekppen „termeli meg” ezeket: a grgk templomaiknl imdkoznak, az egyiptomiak istenszobrokat emelnek, mg a vikingek harccal szerzik meg azt.
Szmos apr knyelmi funkcit is beptettek a Mythologyba, melyek tipikusan a „ha van, fel se tnik, ha nincs, nagyon bosszant” kategriba tartoznak. Ilyen a Conquerors-ban megismert fldmvels (a parasztok folyamatosan gazdlkodnak, nem kell jra s jra munkra kijellni ket). A munksok, ha felptenek valamilyen gazdasgi pletet, akkor azonnal neki is ltnak a kzelkben tallhat nyersanyag kitermelsnek, nem kell erre kln utastani ket. A vroskzpontban tovbbra is megkongathatjuk a harangot, ekkor minden munksunk oda, vagy a krltte tallhat valamely vdelmi pletbe menekl, ez nagyon hasznos tud lenni tmadsnl, hiszen katonink kommandrozsa mellett nem kell mg a vdtelen munksainkra is gyelnnk.
De a legfontosabb vltoztats a populcilimitet rinti. Ez 250-ben lett maximalizlva igencsak rdekes mdon. Ugyanis egy vroskzponthoz csupn 10 hzat pthetnk. Ha ezt megtettk, akkor keresnnk kell egy jabb vroskzpont alapot, s arra kell ptkeznnk, ugyanis mshov nem tudunk. Ennek a rendszernek megvannak a maga pozitv, s negatv vonsai egyarnt. Egyrszt j, mert folyamatosan mozgsra ksztetni a jtkos, nem nagyon vlik be az „elbarikdozom magamat” taktika, hiszen knytelenek vagyunk „vadszni” a vroskzpont alapokra, melyekbl melyek szma a trkp nagysgtl fgg. Viszont az is igaz, hogy gigszi sszecsapsokra ne szmtsunk, a AoM a kisebb csapatok tkzeteirl szl ( la Warcraft 3), s e rendszer miatt egyetlen nagy rohammal nem is nagyon tudunk bevenni egy jobban vdett tbort. Hasznos jts, hogy a csoportban kijellt egysgeink jelei a kperny bal fels sarkban lthatak, s az ket jelkpez ikon aszerint vltozik, hogy mely fegyvernembe is tartoznak.
A fejldsi, fejlesztsi rendszer maradt a rgiben, tovbbra is ngy kor van (Archaikus, Klasszikus, Heroikus, Mitikus). Az korszaklpshez tovbbra is lelem, arany, s mint emltettem, isteni kegy szksges. S amint korszakot lpnk, szembeslnk a Mythology egyik erssgvel: a f, ill. alistenekkel. A jtkban ugyanis 9 fisten (rtelemszeren minden kultrnl 3) van, s hozzjuk 27 alisten kapcsoldik. Az alistenek ms mitikus lnyeket, fejlesztseket, varzslatokat knlnak. A varzslatok kztt vannak puszttak, vannak melyek az egysgek vdelmt nvelik, s vannak olyanok is, melyek a gazdasgot lendtik fel egy adott ideig.
Egyjtkos mdban nem, multiban viszont megvlaszthatjuk fistennket is, gy a lehetsgeink kibvlnek. Elsre taln kevsnek tnik a hrom jtszhat fl, de a klnbz f, s alistenek lehetv teszik, hogy pldul kt, egymstl nagyban klnbz egyiptomi sereg csapjon ssze.
A mitikus lnyek egy rsze valban fellelhet az adott np mitolgijban, de termszetesen a fejlesztk is alkottak sajt lnyeket, de ezek jl illeszkednek az „eredetiekhez”. Etalont nem nagyon tudnk mondani, hisz mindhrom np egyarnt rendelkezik nagyon ers lnyekkel, melyek jl ellenslyozzk egymst. Aprop ellenslyozs. A Mythology pldsan jl ki van egyenslyozva, minden npnek megvannak a maga gyngi, s erssgei is. Taln a grgk kpviselik az arany kzputat, egysgeik mind a ngy nemben (gyalogos, lovas, tvolsgi, mitikus) ersek. Az egyiptomiak gyszintn, br nluk taln egy hangynyival ersebbek lettek a mitolgiai lnyek. A vikingek a legrdekesebbek. A harcosok ptkeznek, a munksok vgzik a nyersanyaggyjts nagy rszt, a trpk pedig az arany bnyszatban jrnak az le. Radsul a kitermels „mobil”, hiszen l vontatta szekrre rakjk a kitermelt javakat. Radsul mind a munksok, mind a trpk tkpezhetk harcoss, de ezzel vigyzzunk, mert visszat nincs.
Igazbl nem lenne tl sok rtelme a civilizcik hosszas marcangolsnak, mert a gyakorlott AoE, AoK jtkosok gyorsan beletanulnak. Akinek az letbl netn kimaradtak volna ezen remekek, azok is bele fognak rzdni az irnytsba, nincsenek akkora klnbsgek az egyes npek struktrja kztt, mint a mr sokat emlegetett Warcraft 3-ban. De flrerts ne essk, ez nem megy a Mythology rovsra. (Ennek ellenre terveznk egy sszefoglalt az egyes civilizcik mitolgijnak trtnetrl, egysgeirl, mindezt megspkelve nhny hasznos tanccsal).
A gp elleni kzdelem a kezdtl a haladig kielgti az ignyeket, de termszetesen a profik nevetve verik meg az MI-t, mely - mint mindig - most sem tudja felvenni a versenyt az emberi lelemnyessggel. Annak ellenre, hogy nha kiss logiktlannak tn lpseket tesz, az MI egszen jl muzsikl.
Voltakppen minden maradt a maga pici-puha kntsben, a jtkmenet, a fejlds struktrja. Teht az alapkoncepci nem sokat vltozott a sorozat elz rszeihez kpest, de ez nem felttlenl baj, hiszen mg mindig remekl megllja a helyt, forradalmit jtani mr nemigen lehet az RTS-ek frontjn. Ami mg emltst rdemel, az a plyaszerkeszt. Ez a sorozat eddigi darabjaihoz hasonlan nagyon profi lett, brmit elkszthetnk vele amit csak akarunk, s mindemellett kezelse pofonegyszer. Vgl ajnlom mindenkinek figyelmbe a stblista megtekintst, szerintem ez volt az eddigi legszrakoztatbb, amit valaha is lttam (finom clzs az a kp, amikor az egyik fejleszt egy embernagysg ork bb mellett ll :-).
„Veni, vidi, vici” - szlt Ceasar, s gy szlhatna az Age of Mytolgy ttelmondata is. Nekem nagyon bejtt a Mythology, nem kellett csalatkoznom benne. Minden szempontbl elkprztatott, legyen sz grafikrl, zenrl, egysgekrl, avagy jtkmenetrl. Remlem, hamarosan rkezik a kiegszt is, hiszen szmos civilizci kimaradt (knai, inka, indiai, netn valamely afrikai kultra). Negatvumot nem is igazn tudnk mondani r, szinte tkletes stratgia, megrte a hossz vrakozst. Kvetkez rsz?
|