donkarna
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Társoldalak
 
Cikkek
Cikkek : Cossacks 2-Új

Cossacks 2-Új

Sarkan  2005.05.03. 15:46

nagysikerü startégiai játék

Már az első epizódról sem mondhatta senki, hogy amolyan tinglitangli RTS volt, hiszen a formációk, a pozícionálás alapvető fontossággal bírt. Általában nem az nyert, aki számbeli fölényében bízva birkaként hajtotta az ellenséges puskák elé fiait. Ha a Cossacks taktikus RTS volt, akkor a második rész egyenesen megataktikus RTS, akarom mondani: stratégia (e pontosítás fontossága kicsit később válik világossá).
Napóleon hódításainak korában járunk, egy olyan időszakban, amikor a puskák és ágyúk kezdték kiszorítani a közelharci fegyvereket a csatatérről. Azonban a viszonylag új technológia még súlyos gyermekbetegségekben szenvedett, így a 17-18-ik századi parancsnokoknak ezt messzemenően fontos volt szem előtt tartani. Ezt hamar megtapasztaljuk mi is, amikor programhibára gyanakodva ócsároljuk a készítőket, mert katonáink nem hajlandók lőni az ellenségre. Nyugodjunk azonban meg, nem bugról van szó, hanem arról, hogy a korabeli fegyvereket iszonytatóan sokáig tartott újratölteni (akit érdekelnek a részletek, olvassa el keretes írásunkat).


– Van tüzed? – Várj egy percet!
Így hát nem csodálkozhatunk azon, hogy egységeink nem "mernek" önállóan lőni, minden esetben nekünk kell kiadni a tűzparancsot (kivételt képeznek a lövegek, amelyeknek ideális szituációban nem kell tartani közelharctól). Ha meghúzták a ravaszt, embereink őrült újratöltésbe kezdenek, de ez körülbelül egy percig is eltart. Mondanom sem kell, ennyi idő alatt rengeteg dolog történhet a csatamezőn. A dolgot bonyolítja, hogy vonalba rendeződve akár soronként is kiadhatjuk a tűzparancsot, így jut is, marad is, ha nem akarunk túlzott kockázatot vállalni. Az igazán figyelmes parancsnokok azonban más megfontolásból is visszatarthatják a hátsó sorokat. Lövéseink ereje ugyanis nagyban függ az ellenséges célpont távolságától. A tüzelést elrendelő ikonokra irányítva a kurzort meg is jelenik három színes terület, ezek jelzik, mettől meddig terjed a nagy, a közepes és a közvetlen közeli hatósugár. Tehát megtehetjük azt, hogy a közelítő ellenségre lövünk egyet az első sorral, majd a hátsókkal csak akkor, amikor már érezni lehet a mosdatlan ellen kipárolgását.
Természetesen most sem ússzuk meg a formációk váltogatását. Szerencsére nem vitték túlzásba (már csak azért sem tehették ezt, mert akkoriban ezt a néhány változatot alkalmazták), egységenként háromféle alakzatot vehetünk fel. A vonalas felállás természetesen a közelharcnál kamatozik legjobban, illetve tűzerőnk is ekkor lesz a leghatékonyabb, míg a négyzetes formátum főként a védekezésre, s különösen a lovassági rohamok megakasztására szolgál.


Korántsem úttalan utakon
Az oszlopba tömörült katonák a gyors helyváltoztatást könnyítik meg. Nagyon jópofa dolog, hogy ilyenkor a gép megpróbálja kihasználni az infrastruktúra előnyeit, s ha a közelben út kanyarog, akkor bakáink szépen végigkígyóznak a kiépített sávon. Ez azért is nagyon hasznos, mert így nemcsak villámgyorsan tudunk átdobni egységeket távoli pontokra, hanem ilyenkor lényegesen kevésbé fáradnak el embereink. Bizony, a program azt is nézi, milyen sokat kutyagolnak, harcolnak fiaink, s ugye nem kell magyaráznom, mekkora különbség van egy fitt és egy holtfáradt gyalogos között?
A seregszemle után következzen egy kis terepszemle. A madártávlati nézetből látható terep kihoz szinte mindent, amit egy ilyen idejétmúlt koncepcióból ki lehet hozni, talán csak a katonák néhol csiricsáré, kicsit amatőrnek ható ruhájába köthetnénk bele, ha nagyon szőrözni akarnánk. Nagyon nem akarunk, de a forgatható, szabadon közelíthető kameranézetet azért igenis hiányoljuk. A komoly csatáknál mindössze annyit tehetünk, hogy egy léptékkel távolabbra állítjuk a kamerát, de ilyenkor meg már olyan kicsik a katonák, hogy a részletek hajlamosak eltűnni a sűrű masszában.

Alacsony szintű ásatások
Az RTS-ekben megszokott dolog, hogy a fától kezdve a vasércen át egészen a szalvétáig mindenféle dolgot kell gyűjtenünk, ha ütőképes sereget kívánunk toborozni (...én a használt Túró Rudi-papírra esküszöm! - ender). Nincs ez másként most sem, azaz picit mégis másként van. A második részben ugyanis lényegesen kisebb a hangsúly az erőforrások begyűjtésén. Ezt helyettünk automatikusan elvégzik a kisebb-nagyobb települések, malmok, bányák dolgozói, nekünk „csak” annyi a feladatunk, hogy elfoglaljuk, majd megvédjük ezeket a fontos helyszíneket.
A játékban egyébként az összes valamirevaló akkori nemzetet irányíthatjuk: a félelmetes Napóleon huszárjait, a török szultán janicsárjait, de akár az oszták(-magyar) uralkodó gyalogosait is. Minden csoport egyedi, ilyen-olyan különlegességekkel megáldott csapatokat dobhat harcba, így a változatosság viszonylag sokáig borítékolható.
A Cossacks II három fő változatban tolható (nem számítva a kapott tesztpéldányban még nem funkcionáló multis részt). A hadjáratban egy küldetésfüzéren kell végigverekednünk magunkat, azzal az extrával, hogy igen erős a történeti szál. Missziók közben is folyamatosan megáll a vérengzés, és párbeszédes formában informálódhatunk arról, mi a következő teendőnk. Szó sincs unalmas sereggyártásról, az ellenség „bázisának” újabb és újabb bevételéről.
A második variációban külön csatákat vívhatunk meg. Itt a lényeg a taktikázáson, a harctéri érvényesülésen van, s ha jól végezzük dolgunkat, akkor még az is kiderül, hogy képesek vagyunk megnyerni egy a valóságban vesztes ütközetet is. A harmadik... de ehhez inkább nyissunk egy új bekezdést!


Cossacks: Total War
Szóval a harmadik változat gyökeres újítás, ugyanis ebben már a nagytérképes stratégiázás, a diplomácia és a birodalmi szinten zajló erőforrás-menedzsment játssza a főszerepet. Bezony ám, a készítők elirigyelték a Rome: Total War sikerét, s ha nem is olyan mélységben, de valami hasonlót ők is beraktak programjukba. Az Európa elfoglalását célzó hadműveletek leginkább a Rizikóhoz állnak közel, de számtalan érdekességgel spékelve. Hadvezérünk (azaz maga az uralkodó) a megharcolt ütközetek nyomán fejlődik, így egyre komolyabb és hatalmasabb seregeket irányíthatunk. Tartományainkat megerődíthetjük, megnemtámadási szerződést, szövetségeseket vásárolhatunk pénzünkből, s alkalmanként különleges feladatokra is gyúrhatunk, melyeket teljesítve előnyösebb pozícióba kerülünk. A csatákat természetesen már a megismert RTS-es részben vívhatjuk, feltéve, hogy parancsnokunk is jelen van az adott régióban. Ellenkező esetben a gép kiszámolja a tutit.
Amint látjátok, tényleg komoly változtatásokat építettek a Cossacks rendszerébe, és ugyan ezek nagy többsége pozitív hozadékú, mégis ódzkodnánk kiemelkedő osztályzatot adni a programnak. Ennek egyfelől a kicsit már lejárt szavatosságú grafikai megjelenítés, másfelől a bizony szép számmal fellelhető bug az oka.

 
látogatottság
Indulás: 2005-03-04
 
idő
 
napok
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG