Cossacks 2-j
Sarkan 2005.05.03. 15:46
Mr az els epizdrl sem mondhatta senki, hogy amolyan tinglitangli RTS volt, hiszen a formcik, a pozcionls alapvet fontossggal brt. ltalban nem az nyert, aki szmbeli flnyben bzva birkaknt hajtotta az ellensges puskk el fiait. Ha a Cossacks taktikus RTS volt, akkor a msodik rsz egyenesen megataktikus RTS, akarom mondani: stratgia (e pontosts fontossga kicsit ksbb vlik vilgoss). Napleon hdtsainak korban jrunk, egy olyan idszakban, amikor a puskk s gyk kezdtk kiszortani a kzelharci fegyvereket a csatatrrl. Azonban a viszonylag j technolgia mg slyos gyermekbetegsgekben szenvedett, gy a 17-18-ik szzadi parancsnokoknak ezt messzemenen fontos volt szem eltt tartani. Ezt hamar megtapasztaljuk mi is, amikor programhibra gyanakodva csroljuk a ksztket, mert katonink nem hajlandk lni az ellensgre. Nyugodjunk azonban meg, nem bugrl van sz, hanem arrl, hogy a korabeli fegyvereket iszonytatan sokig tartott jratlteni (akit rdekelnek a rszletek, olvassa el keretes rsunkat).
– Van tzed? – Vrj egy percet! gy ht nem csodlkozhatunk azon, hogy egysgeink nem "mernek" nllan lni, minden esetben neknk kell kiadni a tzparancsot (kivtelt kpeznek a lvegek, amelyeknek idelis szituciban nem kell tartani kzelharctl). Ha meghztk a ravaszt, embereink rlt jratltsbe kezdenek, de ez krlbell egy percig is eltart. Mondanom sem kell, ennyi id alatt rengeteg dolog trtnhet a csatamezn. A dolgot bonyoltja, hogy vonalba rendezdve akr soronknt is kiadhatjuk a tzparancsot, gy jut is, marad is, ha nem akarunk tlzott kockzatot vllalni. Az igazn figyelmes parancsnokok azonban ms megfontolsbl is visszatarthatjk a hts sorokat. Lvseink ereje ugyanis nagyban fgg az ellensges clpont tvolsgtl. A tzelst elrendel ikonokra irnytva a kurzort meg is jelenik hrom sznes terlet, ezek jelzik, mettl meddig terjed a nagy, a kzepes s a kzvetlen kzeli hatsugr. Teht megtehetjk azt, hogy a kzelt ellensgre lvnk egyet az els sorral, majd a htskkal csak akkor, amikor mr rezni lehet a mosdatlan ellen kiprolgst. Termszetesen most sem sszuk meg a formcik vltogatst. Szerencsre nem vittk tlzsba (mr csak azrt sem tehettk ezt, mert akkoriban ezt a nhny vltozatot alkalmaztk), egysgenknt hromfle alakzatot vehetnk fel. A vonalas fellls termszetesen a kzelharcnl kamatozik legjobban, illetve tzernk is ekkor lesz a leghatkonyabb, mg a ngyzetes formtum fknt a vdekezsre, s klnsen a lovassgi rohamok megakasztsra szolgl.
Korntsem ttalan utakon Az oszlopba tmrlt katonk a gyors helyvltoztatst knnytik meg. Nagyon jpofa dolog, hogy ilyenkor a gp megprblja kihasznlni az infrastruktra elnyeit, s ha a kzelben t kanyarog, akkor bakink szpen vgigkgyznak a kiptett svon. Ez azrt is nagyon hasznos, mert gy nemcsak villmgyorsan tudunk tdobni egysgeket tvoli pontokra, hanem ilyenkor lnyegesen kevsb fradnak el embereink. Bizony, a program azt is nzi, milyen sokat kutyagolnak, harcolnak fiaink, s ugye nem kell magyarznom, mekkora klnbsg van egy fitt s egy holtfradt gyalogos kztt? A seregszemle utn kvetkezzen egy kis terepszemle. A madrtvlati nzetbl lthat terep kihoz szinte mindent, amit egy ilyen idejtmlt koncepcibl ki lehet hozni, taln csak a katonk nhol csiricsr, kicsit amatrnek hat ruhjba kthetnnk bele, ha nagyon szrzni akarnnk. Nagyon nem akarunk, de a forgathat, szabadon kzelthet kameranzetet azrt igenis hinyoljuk. A komoly csatknl mindssze annyit tehetnk, hogy egy lptkkel tvolabbra lltjuk a kamert, de ilyenkor meg mr olyan kicsik a katonk, hogy a rszletek hajlamosak eltnni a sr masszban.
Alacsony szint satsok Az RTS-ekben megszokott dolog, hogy a ftl kezdve a vasrcen t egszen a szalvtig mindenfle dolgot kell gyjtennk, ha tkpes sereget kvnunk toborozni (...n a hasznlt Tr Rudi-paprra eskszm! - ender). Nincs ez msknt most sem, azaz picit mgis msknt van. A msodik rszben ugyanis lnyegesen kisebb a hangsly az erforrsok begyjtsn. Ezt helyettnk automatikusan elvgzik a kisebb-nagyobb teleplsek, malmok, bnyk dolgozi, neknk „csak” annyi a feladatunk, hogy elfoglaljuk, majd megvdjk ezeket a fontos helyszneket. A jtkban egybknt az sszes valamireval akkori nemzetet irnythatjuk: a flelmetes Napleon huszrjait, a trk szultn janicsrjait, de akr az osztk(-magyar) uralkod gyalogosait is. Minden csoport egyedi, ilyen-olyan klnlegessgekkel megldott csapatokat dobhat harcba, gy a vltozatossg viszonylag sokig bortkolhat. A Cossacks II hrom f vltozatban tolhat (nem szmtva a kapott tesztpldnyban mg nem funkcionl multis rszt). A hadjratban egy kldetsfzren kell vgigverekednnk magunkat, azzal az extrval, hogy igen ers a trtneti szl. Misszik kzben is folyamatosan megll a vrengzs, s prbeszdes formban informldhatunk arrl, mi a kvetkez teendnk. Sz sincs unalmas sereggyrtsrl, az ellensg „bzisnak” jabb s jabb bevtelrl. A msodik variciban kln csatkat vvhatunk meg. Itt a lnyeg a taktikzson, a harctri rvnyeslsen van, s ha jl vgezzk dolgunkat, akkor mg az is kiderl, hogy kpesek vagyunk megnyerni egy a valsgban vesztes tkzetet is. A harmadik... de ehhez inkbb nyissunk egy j bekezdst!
Cossacks: Total War Szval a harmadik vltozat gykeres jts, ugyanis ebben mr a nagytrkpes stratgizs, a diplomcia s a birodalmi szinten zajl erforrs-menedzsment jtssza a fszerepet. Bezony m, a ksztk elirigyeltk a Rome: Total War sikert, s ha nem is olyan mlysgben, de valami hasonlt k is beraktak programjukba. Az Eurpa elfoglalst clz hadmveletek leginkbb a Rizikhoz llnak kzel, de szmtalan rdekessggel spkelve. Hadvezrnk (azaz maga az uralkod) a megharcolt tkzetek nyomn fejldik, gy egyre komolyabb s hatalmasabb seregeket irnythatunk. Tartomnyainkat megerdthetjk, megnemtmadsi szerzdst, szvetsgeseket vsrolhatunk pnznkbl, s alkalmanknt klnleges feladatokra is gyrhatunk, melyeket teljestve elnysebb pozciba kerlnk. A csatkat termszetesen mr a megismert RTS-es rszben vvhatjuk, feltve, hogy parancsnokunk is jelen van az adott rgiban. Ellenkez esetben a gp kiszmolja a tutit. Amint ltjtok, tnyleg komoly vltoztatsokat ptettek a Cossacks rendszerbe, s ugyan ezek nagy tbbsge pozitv hozadk, mgis dzkodnnk kiemelked osztlyzatot adni a programnak. Ennek egyfell a kicsit mr lejrt szavatossg grafikai megjelents, msfell a bizony szp szmmal fellelhet bug az oka.
|