Nehz megfelel bevezett rni egy olyan jtkhoz, melynek fszereplje brgyilkos. Hiszen amennyiben a grcs al vett szoftver fhse a vilgbkrt bszen harcol lovag, avagy a gonosz rlnyeket nagyzemben irt dskebl amazon, akkor remekl el lehet filozoflgatni eme dics tevkenysgen. Azonban mit tehet a jobb sorra rdemes cikkr, ha a keze gybe kerlt jtk kzppontjban egy hidegvr brgyilkos van? Ekkor nem rvnyesek a jl bevlt klisk, s nem szalonkpes feltenni a pr ve nagy port kavar krdst sem „Mennyirt ln le Magyarorszg miniszterelnkt?”. gy nem marad ms htra, minthogy gyorsan a trgyra trjek, s elkezdjem a Hitman: Contracts boncolgatst.
Vrtam ezt a jtkot. A 2000 vgn megjelent els, majd a 2002 vgn debtlt msodik rsz remek jtknak bizonyult a TPS-ek igencsak teltett piacn. A remek grafika, a szintn remek zene – melyet a Budapesti Filharmonikusok adtak el –, a szokatlan tmavlaszts, tovbb a varicik nagy szma miatt a sorozat berta magt a jtkok nagy knyvbe. A Contracts fednev harmadik rszt nem elzte meg annyira nagy marketingkampny, csak jtt, ltott... de teljes gyzelmet nem aratott.
Az j epizd kerettrtnete – mr ha van ilyen egyltaln – kiss szokatlan: 47-es gynknk majdnem hallos sebeslst szerzett, s kbult lzlmban vgigfut pr rgi gyn. Termszetesen a helyzet ennyire nem egyszer, azonban nem akarom lelni a pont – melynek teljes megrtshez meglep mdon kelleni fog a majdani negyedik rsz is. A fent lertakbl kvetkezik, hogy a kldetsek tbb mint fele kztt semmifle sszefggs nincs, a vilg klnbz pontjai kztt ugrlunk Kamcsatktl Budapesten t Angliig. Az egyetlen sszefgg kldetssorozat Knban jtszdik, ahol a helyi tridok harcba szlhatunk bele meglehetsen nyoms rveinkkel.
A jtkmenet szinte semmit sem vltozott, tovbbra is legfbb clunk szrevtlenl elvegylni, likvidlni az ldozatokat, majd angolosan tvozni, br az abszolte amatr jtkosok le is mszrolhatnak mindenkit, ami igencsak alacsony lvezeti faktorral jr. Minden kldetsnl szmtalan varicit alkalmazhatunk, a fejlesztk remek munkt vgeztek, szabadsgunk ha nem is korltlan, de a mfaj hatrait feszegeti. Eszkzeink alig-alig vltoztak a msodik rsz ta: klnfle pisztolyok, gppisztolyok, mesterlvszpuskk s kis kzi kszlkek szerepelnek, ezeknek rdemben csupn tredkt fogjuk hasznlni – elvgre csendesnek nem nevezhet, ha egy uzival lvnk magunknak utat a clszemlyig.
Az effle lopakods jtkokban kiemelt szerep jut az MI-nek, mely optimlis esetben rgus szemmel figyeli minden lpsnket, s azokra a valsgot szimullva prbl megfelel vlaszt adni. A Hitman trilgia sohasem a mesteri MI-rl volt hres, s ez nem vltozott a harmadik rsz megjelensvel sem: a gpi intelligencia a „szdval elmegy” kategria npes tbort ersti tovbb. A gp ltal vezrelt karakterek egyrszt figyelnek a tnykedsnkre, elbb-utbb lruhban is szreveszik az ismeretlen arcot, figyelnek egymsra, egyikk eleste esetn tkutatjk a terletet. Msrszt viszont nha azt sem halljk meg, hogy vadszpuskval feltrancsroztuk a tlk hsz mterre ll trsukat (mskor pedig a kitrt veg hangjra is fl plynyi tvolsgbl ugranak), sokszor fl mterrl kptelenek eltallni, s rvid tprengs utn komtosan elstlnak halott trsuk mellett. Ez a kettssg szerencsre nem vgja agyon a jtklmnyt, fknt azrt nem, mert amennyiben minden kldetst Silent Asassinknt akarunk befejezni, gy nem fogjuk az ellent gyilkolszni, ergo nem is szembeslnk irracionlis cselekedeteikkel.
A hangulat igazn elsrang lett, remek rzs lczva elsurranni az rk mellett, likvidlni az ldozatot, vagy elvgezni a kijellt egyb feladatokat, majd angolosan tvozni, mikzben tudjuk, hogy elg egyetlen rossz mozdulat, s tlthetjk be az elz jtkllst. (Itt jegyeznm meg, hogy sszesen htszer menthetnk egy plyn.)
A program egyetlen hatalmas hibja a rvidsge: sszesen egy tucatnyi kldetst vgezhetnk el, ami 6-7 rs elfoglaltsgot jelent elsre. Msodszori nekifutsra, amikor tudjuk, hogy mit kell tenni, gy nem vesztegetjk el az idt jratltsekkel, nos msodszori nekifutsra ez az id leredukldik nagyjbl a felre, kldetsenknti tlag negyed rval, ami szrnyen kevs. Nem tudom megrteni azt, hogy ha mr egyszer lemodelleztk a klnfle idjrsi viszonyokat, klnfle objektumokat, akkor mirt nem tudtk ezeket tbbszr is felhasznlni. Szinte minimlis munkval lehetett volna a jtkidt legalbb ktszeresre nyjtani, hogy a Contracts ne induljon a „vilg legrvidebb jtkai” cm, ktes PR rtkkel br versenyen.
A grafikt az MI-hez hasonl kettssg jellemzi: hol nagyon hangulatos, szpen kivitelezett textrkkal s krnyezettel van dolgunk, hol pedig szubignytelen, alacsony poligonszm, ismtld krnyezetet kapunk, ami rtelemszeren sokat ront az sszkpen. A zene az elz rszekhez hasonlan hangulatos, br nmikppen taln elmarad az eldk ltal fellltott rendkvl magas sznvonaltl. A szinkronokat kell belelssel mondjk el a sznszek, br a mondanivaljuk hagy nmi kvnnivalt maguk utn. Egszen a budapesti plyig nem is figyeltem fel erre klnsebben, azonban itt a magasrang vendg orra eltt elmondott „Menjen mr arrbb!”, avagy a „Rohadtul unatkozom” beszlsok hallatn kiss elbizonytalanodtam a fejlesztk pelmjsgt illetleg, de ht valsznleg nekem vannak roppant magas elvrsaim ilyen tren.
Mint az gondolom a fentiekbl is kiderlt, igencsak vegyes rzelmekkel viseltetek a Hitman: Contracts irnyban. A koncepci tovbbra is remek, a megvalstsba azonban kisebb-nagyobb bakik cssztak, ami nmagban nem bizonyulna vgzetesnek, azonban a rendkvli rvidsg mr megbocsthatatlan. Remlem, a majdani negyedik rszben mr egy csiszolt gymntot ksznthetnk, nem egy otromba, megmunklatlan drgakvet