donkarna
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Trsoldalak
 
Cikkek
Cikkek : Age of Mythology-j

Age of Mythology-j

Sarkan  2005.05.03. 15:50

age of empireshez hasonl j startgia

Age of Empires, Age of Kings. Ezen kt nvrl a jtkosnak kt dolog jut eszbe. Egyrszt, az, hogy a Microsoft adta ki ket, msrszt pedig, hogy az Ensemble Studios trtnelmi stratgija j sznt vitt az RTS-ek llvizbe. Ez volt az els populris trtnelmi RTS. A ksztk egyszer kezelsi rendszert alkottak, ez prosult a remek grafikval, egysgekkel, a rengeteg jtszhat fllel, s a szintn remek hangulattal. A sorozat sikert mi sem bizonytja jobban, mint a tbb mint 12 milli eladott pldny. Az Age of Kings, s a Conquerors kiegszt kiadsa utn sokan gy gondoltk, hogy az Ensemble belefog az Age of Empires 3 fejlesztsbe, de a ksztk - szerintem nagyon blcsen - inkbb mskpp hatroztak: hozzlttak az Age of Mythology, vagyis a Mitolgik Kornak fejlesztshez.

A jtk teht a mitolgira pt, mghozz a Grg-Egyiptomi-Viking mitolgira. Voltakppen a Mythology az els mitolgiai jtk, mely nem, hangslyozom NEM fantasy. A ksztk nagyon gyesen tvztk az Age of-ok gazdasgi, stratgiai rszt az jonnan szerepl mitolgiai lnyekkel, istenekkel, flisteni hskkel. Az Age of Mythology nem trtnelmi stratgia, hiszen nem vals trtnelmi korban, hanem a mtoszok s legendk korban jtszdik (idbeli egyeztets nincsen, hiszen az Egyiptomi birodalom trtnete Kr.e. 2950-ben kezddtt, s tartott Kr.e. 30-ig, a rmai hdtsig, br a „klasszikus” egyiptomi kultra Kr.e. 1070-ben ers hanyatlsnak indult, a grg kultra fnykora Kr.e. 400-as vekre tehet, a Vikingek pedig Kr.u. 700-900 tnykedtek.) A Mythology-ba eldeihez hasonlan rengeteg ismeretanyagot zsfoltak be a 3 kultrrl, s azok mitolgijrl.

 A trtnet rdekes, a hadjrat egyetlen hossz lnc, mely 32 hangulatos kldetsbl ll. A grgk oldaln kezdnk, s Arkantosz atlantiszi hadvezrrel nyomon kvethetjk Trja elfoglalst, de itt kellemetlen nzeteltrsnk lesz egy kklopsszal, aki ki akarja szabadtani Kronoszt a Tartarosz legmlyebb bugyraibl. Egyiptomban a Seth ltal meggyilkolt Ozirisz ngy testrszt kell fellelnnk, vgl pedig szakon, a vikingek fldjn kell a bajkever Loki terveit meghistanunk.

A Mythology intrja nagyon hangulatos, s szp, de nzzk meg jl, mert tbb animcival nem fogunk tallkozni a jtk sorn. Helyettk a jtk motorjval kszlt tvezet jeleneteket lthatunk, melyek szpek, jk, s hangulatosak, de azrt jobban rltem volna tbb videnak, fknt a Warcraft 3 ebbli knyeztetse utn. A grafika gynyrre sikeredett, hozza a Warcraft 3 szintjt. A karakterek kidolgozsa aprlkos, a krnyezet gyszintn, a mozgsfzisok is jk, teht minden a helyn van. A varzslatok pedig egyszeren gynyrek. Lehet forgatni (opcionlisan), zoomolni (bizonyos sszer hatrok kztt). A zene s a hangok remekl illeszkednek a jtkhoz, radsul az egysgek sajt nyelvkn szlalnak meg, nem mindennapi lmny.

 A jtk eldjeinek gazdasgi rendszert rklte kisebb vltoztatsokkal. Ngy nyersanyaggal kell gazdlkodnunk, ezek kzl a ft, az lelmet, az aranyat nem hinnm, hogy be kellene mutatom, de a negyedik, a „favor”- isteni kegy nven aposztroflnm - nmi magyarzatot ignyel. Ez a szintlpseknl, s a mitikus lnyek megidzsnl szksgeltetik. A hrom civilizci klnflekppen „termeli meg” ezeket: a grgk templomaiknl imdkoznak, az egyiptomiak istenszobrokat emelnek, mg a vikingek harccal szerzik meg azt.

Szmos apr knyelmi funkcit is beptettek a Mythologyba, melyek tipikusan a „ha van, fel se tnik, ha nincs, nagyon bosszant” kategriba tartoznak. Ilyen a Conquerors-ban megismert fldmvels (a parasztok folyamatosan gazdlkodnak, nem kell jra s jra munkra kijellni ket). A munksok, ha felptenek valamilyen gazdasgi pletet, akkor azonnal neki is ltnak a kzelkben tallhat nyersanyag kitermelsnek, nem kell erre kln utastani ket. A vroskzpontban tovbbra is megkongathatjuk a harangot, ekkor minden munksunk oda, vagy a krltte tallhat valamely vdelmi pletbe menekl, ez nagyon hasznos tud lenni tmadsnl, hiszen katonink kommandrozsa mellett nem kell mg a vdtelen munksainkra is gyelnnk.

 De a legfontosabb vltoztats a populcilimitet rinti. Ez 250-ben lett maximalizlva igencsak rdekes mdon. Ugyanis egy vroskzponthoz csupn 10 hzat pthetnk. Ha ezt megtettk, akkor keresnnk kell egy jabb vroskzpont alapot, s arra kell ptkeznnk, ugyanis mshov nem tudunk. Ennek a rendszernek megvannak a maga pozitv, s negatv vonsai egyarnt. Egyrszt j, mert folyamatosan mozgsra ksztetni a jtkos, nem nagyon vlik be az „elbarikdozom magamat” taktika, hiszen knytelenek vagyunk „vadszni” a vroskzpont alapokra, melyekbl melyek szma a trkp nagysgtl fgg. Viszont az is igaz, hogy gigszi sszecsapsokra ne szmtsunk, a AoM a kisebb csapatok tkzeteirl szl ( la Warcraft 3), s e rendszer miatt egyetlen nagy rohammal nem is nagyon tudunk bevenni egy jobban vdett tbort. Hasznos jts, hogy a csoportban kijellt egysgeink jelei a kperny bal fels sarkban lthatak, s az ket jelkpez ikon aszerint vltozik, hogy mely fegyvernembe is tartoznak.

A fejldsi, fejlesztsi rendszer maradt a rgiben, tovbbra is ngy kor van (Archaikus, Klasszikus, Heroikus, Mitikus). Az korszaklpshez tovbbra is lelem, arany, s mint emltettem, isteni kegy szksges. S amint korszakot lpnk, szembeslnk a Mythology egyik erssgvel: a f, ill. alistenekkel. A jtkban ugyanis 9 fisten (rtelemszeren minden kultrnl 3) van, s hozzjuk 27 alisten kapcsoldik. Az alistenek ms mitikus lnyeket, fejlesztseket, varzslatokat knlnak. A varzslatok kztt vannak puszttak, vannak melyek az egysgek vdelmt nvelik, s vannak olyanok is, melyek a gazdasgot lendtik fel egy adott ideig.

 Egyjtkos mdban nem, multiban viszont megvlaszthatjuk fistennket is, gy a lehetsgeink kibvlnek. Elsre taln kevsnek tnik a hrom jtszhat fl, de a klnbz f, s alistenek lehetv teszik, hogy pldul kt, egymstl nagyban klnbz egyiptomi sereg csapjon ssze.

A mitikus lnyek egy rsze valban fellelhet az adott np mitolgijban, de termszetesen a fejlesztk is alkottak sajt lnyeket, de ezek jl illeszkednek az „eredetiekhez”. Etalont nem nagyon tudnk mondani, hisz mindhrom np egyarnt rendelkezik nagyon ers lnyekkel, melyek jl ellenslyozzk egymst. Aprop ellenslyozs. A Mythology pldsan jl ki van egyenslyozva, minden npnek megvannak a maga gyngi, s erssgei is. Taln a grgk kpviselik az arany kzputat, egysgeik mind a ngy nemben (gyalogos, lovas, tvolsgi, mitikus) ersek. Az egyiptomiak gyszintn, br nluk taln egy hangynyival ersebbek lettek a mitolgiai lnyek. A vikingek a legrdekesebbek. A harcosok ptkeznek, a munksok vgzik a nyersanyaggyjts nagy rszt, a trpk pedig az arany bnyszatban jrnak az le. Radsul a kitermels „mobil”, hiszen l vontatta szekrre rakjk a kitermelt javakat. Radsul mind a munksok, mind a trpk tkpezhetk harcoss, de ezzel vigyzzunk, mert visszat nincs.

 Igazbl nem lenne tl sok rtelme a civilizcik hosszas marcangolsnak, mert a gyakorlott AoE, AoK jtkosok gyorsan beletanulnak. Akinek az letbl netn kimaradtak volna ezen remekek, azok is bele fognak rzdni az irnytsba, nincsenek akkora klnbsgek az egyes npek struktrja kztt, mint a mr sokat emlegetett Warcraft 3-ban. De flrerts ne essk, ez nem megy a Mythology rovsra. (Ennek ellenre terveznk egy sszefoglalt az egyes civilizcik mitolgijnak trtnetrl, egysgeirl, mindezt megspkelve nhny hasznos tanccsal).

A gp elleni kzdelem a kezdtl a haladig kielgti az ignyeket, de termszetesen a profik nevetve verik meg az MI-t, mely - mint mindig - most sem tudja felvenni a versenyt az emberi lelemnyessggel. Annak ellenre, hogy nha kiss logiktlannak tn lpseket tesz, az MI egszen jl muzsikl.

 Voltakppen minden maradt a maga pici-puha kntsben, a jtkmenet, a fejlds struktrja. Teht az alapkoncepci nem sokat vltozott a sorozat elz rszeihez kpest, de ez nem felttlenl baj, hiszen mg mindig remekl megllja a helyt, forradalmit jtani mr nemigen lehet az RTS-ek frontjn. Ami mg emltst rdemel, az a plyaszerkeszt. Ez a sorozat eddigi darabjaihoz hasonlan nagyon profi lett, brmit elkszthetnk vele amit csak akarunk, s mindemellett kezelse pofonegyszer. Vgl ajnlom mindenkinek figyelmbe a stblista megtekintst, szerintem ez volt az eddigi legszrakoztatbb, amit valaha is lttam (finom clzs az a kp, amikor az egyik fejleszt egy embernagysg ork bb mellett ll :-).

„Veni, vidi, vici” - szlt Ceasar, s gy szlhatna az Age of Mytolgy ttelmondata is. Nekem nagyon bejtt a Mythology, nem kellett csalatkoznom benne. Minden szempontbl elkprztatott, legyen sz grafikrl, zenrl, egysgekrl, avagy jtkmenetrl. Remlem, hamarosan rkezik a kiegszt is, hiszen szmos civilizci kimaradt (knai, inka, indiai, netn valamely afrikai kultra). Negatvumot nem is igazn tudnk mondani r, szinte tkletes stratgia, megrte a hossz vrakozst. Kvetkez rsz?

 
ltogatottsg
Induls: 2005-03-04
 
id
 
napok
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG